17 de set. 2023

No parlaré de formes de suïcidi

Escric de tant en tant sobre el suïcidi i, quan ho faig, de vegades dic, subratllo, que n'hi ha de molts tipus, alguns, en relació amb els quals s'hauria de fer tot el possible per impedir-los. Sobretot el de persones joves, sovint resultat de moments o etapes de grans malestars que podrien ser superats.

Però dels que parlo més són d'uns altres suïcidis, dels que dic que no és que s'hagin d'afavorir, però sí, de vegades, com a mínim no qüestionar ni impedir. Em refereixo sobretot al d'algunes persones grans, o amb algunes malalties greus, que prenen, o avaluen aquesta decisió, de manera del tot lliure. No a causa d'un impuls, sinó d'una valoració seriosa, evidentment subjectiva (perquè és sempre una apreciació, un sentiment, òbviament i inevitablement del tot subjectiu), sobre el que per a elles és una vida que val la pena seguir vivint-la o ja no.

De vegades d'això també en parlo amb coneguts, tant del tema dels suïcidis que s'haurien de poder evitar, com dels que com a mínim no s'haurien de qüestionar. Dels primers en parlo amb persones amb les quals compartim aquesta preocupació dels suïcidis entre gent molt jove, de vegades amb malalties mentals. I dels segons, en general amb persones ja d'una certa edat, i que de vegades diuen que els fa por, acabar vivint en unes condicions, d'una manera, que no volen.

Al parlar amb aquestes persones del segon grup, de vegades em pregunten: "Però, com fer-ho?"

Segons els casos, llavors dic el que em sembla, potser molt poc. Perquè penso que és un tema delicat i que, si a alguna persona li interessa de debò "el com", avui, a Internet, és fàcil trobar-ne informació. I a partir de la informació trobada, llavors, cadascú, si és el cas, pot decidir optar per l'alternativa que li sembli més oportuna. Ell. Perquè em sembla que si algú es vol matar, que és una cosa ben seriosa, aquest mínim de dedicació és un primer pas normal. I si resulta que no es vol fer, potser és perquè l'interès és petit i, per tant, més motiu per no facilitar la informació.

Una altra cosa són les situacions extremes en què qui està avaluant aquesta decisió no té la capacitat per fer aquestes recerques. Però avui em refereixo només "als altres", als que no tenen aquest impediment.

I ja per acabar. El que escric aquí no sé qui ho llegeix. Com que no ho sé, em sembla més coherent amb el que he exposat, i més prudent, no parlar aquí de formes de suïcidar-se.

Si no em falla la memòria, em sembla que en aquests escrits fins ara no n'he parlat mai.